×
HOME O PROJEKTU SLUŽBY ČLÁNKY KONTAKT

ZVLÁDÁNÍ STRACHU - IMAGINACE

Jednou z technik, jak lze zvládat strach, je imaginace. I o ní už toho bylo, minimálně na půdě vědy, napsáno mnoho, ale častokrát pokulhává její užití v praxi.

 

Následující příklad popisuje postup, jak je možno využívat imaginaci při práci se strachem. Berte jej však pouze jako určitou šablonu, ne jako doslovný návod. Text je převzat a mírně upraven z publikace Magie a manipulace mysli (Brown, 2007) a může se stát dobrým pomocníkem pro každého sportovce a trenéra, jež se zajímají i o mentální stránku výkonu. Doporučuje se, aby následující text trenér, či kouč, svému svěřenci četl či vyprávěl.

 

Najděte si klidné místo a pohodlně se usaďte. Představte si, že sedíte v zadní řadě kinosálu. Můžete si představit skutečné kino, které znáte.
Za chvíli se začnete dívat na film představující vaši vzpomínku, při níž jste pociťoval strach. Nebude se ale jednat o normální film, nýbrž o starý černobílý film, v němž vystupujete i vy – hrajete sami sebe. Film se bude promítat do malého obdélníku uprostřed velkého starého plátna kinosálu. Uvidíte všechno, ale obraz bude velmi malý, neostrý a vybledlý. Nebude obsahovat dialogy, jenom hudební doprovod – populárního charakteru. Klidně si vyberte hudbu ze svého oblíbeného seriálu.
Dříve než začnete promítat film, vzpomeňte si na nějakou situaci, v níž díky svým schopnostem vynikáte. Může se jednat o cokoliv, bez ohledu na důležitost této vaší schopnosti (např. vaření). Dopřejte si nyní tento pocit a bezmezně se mu oddejte. Všímejte si všech příjemných pocitů a zapamatujte si je. V tomto stavu se budete dívat na film.
Na povel start začněte promítat film. Ale ještě předtím, než se začnete koukat na film, buďte si vědomi toho, že přímo nad vámi je promítací kabina. Pokud tedy budete chtít film sledovat z větší vzdálenosti, můžete opustit své tělo a přenést se nahoru do kabiny. Film bude černobílý, neostrý a od začátku do konce bude vyprávět o vaší situaci, při níž pociťujete strach. Na konci se film zastaví na posledním políčku. Připraveni? Spusťte hudbu, start.
Konec? Nechejte film zastavený na posledním políčku a přeneste se ze svého místa do filmu. Setkejte se se svým mladším já, abyste se mohli dívat na svět jeho očima. Zjišťujete, že stresová reakce se nedostavila. S vědomím této reakce opusťte kinosál.

 

Na závěr je třeba říct, že technika imaginace je silně podmíněná představivostí jedince a také jejím opakováním.

Máte-li stále pochybnosti o svých dovednostech práce se strachem, můžete se obrátit i na naše služby (viz konktakt) :-) .

FACEBOOK

AKTUÁLNĚ

Schopnost co nejlepšího uvědomění si, že jsme smrtelní, zvyšuje u člověka úroveň sebevědomí, schopnosti starat se o blízké, či možná paradoxně… snižuje obavy ze smrti.